Cati dintre noi nu am avut zile in care sa ne trezim simtindu-ne deja coplestiti si demotivati?

Cati dintre noi nu am avut zile in care sa fi facut „to do list-uri” mentale sau sa rezolvam o multime de treburi pentru cei din jurul nostru, lasandu-ne pe noi la o parte?

Cati dintre noi nu am avut zile in care atunci cand tragem linie seara simtim ca de fapt nu am realizat nimic din ceea ce conteaza cu adevarat pentru noi?

Cati dintre noi nu am avut zile care s-au scurs repetitiv, un soi de ziua cartitei care nu se mai termina?

Mel Robbins, autoarea bestseller-ului international Regula de 5 secunde, vine in sprijinul nostru cu o serie de informatii importante, despre 5 pasi pentru o rutina matinala de succes, informatii care m-au determinat sa scriu acest articol.

Este foarte important cum te trezesti si cum iti folosesti prima ora a zilei, ne spune Mel Robbins.

Benjamin Franklin avea o ora pe zi pe care si-o aloca sie insusi, pentru a invata, a se dezvolta si a se dedica planurilor sale. O sa gasiti pe google o serie de informatii despre regula celor cinci ore (o ora pe zi cu exceptia weekend-urilor, care a fost o constanta a vietii lui Franklin si a multor alti oameni de succes).

Este o metoda de imputernicire, prin care iti preiei controlul asupra propriei zile, si perseverand cu consecventa si determinare, chiar controlul propriei vieti si propriului succes.

In fiecare dintre noi se afla un potential nelimitat. Un potential de care majoritatea dintre noi nu suntem constienti inca.

Crezi ca o mica schimbare in modul in care iti traiesti actualmente viata poate face o diferenta in viata ta?

Crezi ca ai cu adevarat un potential nelimitat care abia asteapta sa fie descatusat?

Va propun sa implementam aceste mici solutii pentru urmatoarea saptamana si sa vedem daca, prin aplicarea lor, putem identifica o imbunatatire in modul in care decurg zilele noastre.

Ce ne deosebeste pe noi de oamenii de succes?

Majoritatea oamenilor de succes sunt focusati catre ceea ce au de facut, exploatand productiv timpul, fara a se pierde in detalii nesemnificative sau pe retele sociale.

Noi ne incepem ziua verificandu-ne telefoanele – notificarile de pe retelele sociale pe care avem conturi, email-uri si mesaje primite.

Cel putin eu asa fac…

Nici macar acel „multumesc” ca prim cuvant rostit dimineata, pe care l-am preluat de la Dr. Wayne W. Dyer, un om pe care il admir nespus, nu am reusit sa il mentin in ritualul meu din fiecare dimineata.

„La trezire, lasati cuvantul „multumesc!” sa curga de pe buzele dvs., pentru ca acest lucru va va aminti sa incepeti ziua cu recunostinta si compasiune.” ~ Dr. Wayne W. Dyer

In schimb, ma pricep la „to do list-uri” mentale. Si ce fac cu ele? Sunt lucruri neinsemnate pe care le bifez ca un robotel pe masura ce le realizez. Dar ce legatura au aceste liste cu succesul?

Haideti sa aflam impreuna!

5 pasi pentru o rutina matinala de succes

  • Nu dormi cu telefonul langa tine

Daca telefonul este langa pat, indiferent cat timp va suna alarma, pilotul automat va actiona imediat – vom intinde mana si vom apasa snooze ori de cate ori se poate. Vom amana astfel trezirea, pierzand 10-15 minute din cel mai pretios timp. Voua nu vi se intampla acest lucru?

De asemenea, tendinta automata la trezire, este sa ne verificam notificarile imediat ce am pus mana pe telefon, uneori chiar inainte de a ne da jos din pat.

Este dovedit stiintific, ca pentru o mare parte dintre noi, acest obicei ne incarca direct cu hormoni de stres (cortizol) imediat ce accesam un email, o notificare de la servici, care ne pune in alerta sau ne aduce aminte de sarcini nerezolvate sau dificile din programul nostru zilnic.

Putem sa recunoastem cu voce tare (sau nu), faptul ca majoritatea suntem intr-o anume stare de dependenta de telefon, iar social media este in asa fel gandita incat sa ne stimuleze si sa ne intretina aceasta dependenta.

Revenind la subiect, este indicat ca telefoanele mobile sa nu ajunga in camera de dormit. Fiind acolo, automat (pe pilot automat) vom sfarsi prin a ne conecta.

23% dintre persoane la nivel global se trezesc in timpul noptii pentru a-si verifica telefonul, ne spune un studiu Deloitte. Prin urmare pentru aceasta categorie de populatie, somnul nu este unul odihnitor.

Solutia?

Fie sa identificam o alta solutie pentru a avea acces la o alarma de trezire care sa nu fie pe telefon, fie sa lasam alarma de trezire pe telefon, telefonul fiind in alta camera, plecand de la ideea ca pana ajungem acolo vom fi complet treji pentru a controla pilotul automat care doreste sa preia controlul asupra comportamentului nostru si sa isi inceapa ziua conectandu-se.

  • Lasa-ti mintea sa cerceteze si sa fie curioasa

Pentru a face acest lucru este indicat sa petrecem ceva timp cu noi insine. Avem nevoie de spatiu pentru ca mintea sa aiba timp de odihna, de liniste si pentru a genera idei minunate.

Mintile de succes isi ofera spatiu, timp, libertate pentru a cultiva idei. Scriu in agenda si in jurnal. Sunt atenti la ei insisi. Isi asculta intuitia. Mediteaza. Se ingrijesc. Si mai ales – aleg sa traiasca prezenti si constient.

Daca imediat ce ne trezim ne conectam cu lumea reala, cu mediul extern noua, cu „problemele” pe care gandim ca le avem, cu sarcinile de lucru, cu social media si o serie de alte task-uri pentru care facem liste mentale, nu vom mai avea timp pentru noi insine si pentru ideile geniale care abia asteapta sa apara.

Ia-ti o agenda, un jurnal si scrie in el orice iti trece prin minte. Permite-i mintii tale sa fie curioasa, sa umble, sa cerceteze, sa nascoceasca idei, chiar daca unele par imposibile.

  • Progreseaza. Nu face doar liste mentale.

De cele mai multe ori facem acest gen de liste. Nu scrise. Ci mental.

Stim clar ca trebuie sa ajungem sa lasam copilul la scoala, ca trebuie sa luam coletul de la easy box, ca trebuie sa ajungem la servici la o anumita ora … unde iar trebuie sa facem o intreaga lista de activitati. Nu progresam niciunde facand liste mentale, si actionand majoritar pe pilot automat pentru realizarea lor.

Solutia?

Sa alegem un obiectiv care conteaza mult pentru noi si sa ne lasam mintea libera, sa umble, sa cerceteze, sa gaseasca minim un lucru de facut care sa ne indrepte spre realizarea acelui obiectiv.

In felul acesta, alegem constient sa progresam.

Cand facem dusul de dimineata, sau ne bem cafeaua, cand ne spalam pe dinti… sa ne gandim in directia obiectivului dorit. Sa cautam solutii.

Sfatul lui Mel Robbins – Ignora lista mentala si concentreaza-te sa gasesti acel lucru pe care il poti face pentru a progresa.

Poate iti trebuie o carte, acces la o sursa de informatie, poate iti trebuie ajutorul sau implicarea cuiva, poate este necesar doar sa actionezi cu motivatie sau poate identifici o solutie simpla, dar care pana acum nu a aparut in calea ta, sau actionand majoritar pe pilot automat – nu ai observat-o.

Dupa ce identificam acel lucru de facut, sa ne adresam urmatoarea intrebare – de ce anume aceasta actiune este importanta in economia obiectivului de atins?

Haideti sa notam impreuna raspunsurile pe o agenda sau un jurnal.

Progresam astfel spre atingerea obiectivelor care conteaza cu adevarat pentru noi.

Listele mentale sunt gauri negre. Nu se sfarsesc niciodata. Si nu au nici o legatura cu creativitatea sau intuitia. Pe listele mentale sunt o multime de lucruri pe care nici macar nu ne place sa le facem. Sunt lucruri chiar stresante si sunt o invitatie la amanare si procrastinare.

  • Aloca-ti 30 minute pentru tine insuti, inainte de 07.30 a.m.

In 30 de minute poti face un progres important daca scopul tau este sa progresezi. 

Stiti regula Pareto?

Regula 80/20 a lui Pareto se aplica de regula in afaceri. Ideea de baza este ca 80% dintre efecte sunt produse de 20% dintre cauze.

Deci este important sa ne concentram efortul spre lucrurile care genereaza cele mai multe efecte. Spre exemplu cand ne fixam anumite obiective, sa gasim acele solutii si cai prin care sa alocam 20% din energia noastra pentru realizarea acelor obiective cu adevarat importante pentru noi. Se poate traduce și prin a nu ne pierde in detalii nesemnificative.

Ganditi-va ca vreti sa faceti sport. Dar gasiti mereu justificari de amanare pentru ca nu gasiti timp. Fie ca lucrati prea mult, fie ca aveti alte prioritati dupa program, fie ca weekenduri-le le dedicati familiei. Tot din aceleasi motive, veti gandi acum ca nu aveti cum sa inserati cele 30 de minute, daramite o ora, alocata voua insiva in propriile programe.

Insa retineti un lucru: Toata lumea vede rezultatele (mai ales la servici), nicidecum eforturile pe care le-ati depus pentru a avea acele rezultate!

Haideti sa stam putin sa analizam.

Nu ar fi ideal sa realizam cele mai multe efecte cu cat mai putin efort?

Cat timp pierdem pe social media? Sau amanand? Sau facand 20% dintre activitati cu 80% consum de energie? Sau pierzandu-ne in detalii si in activitati care judecate in ansamblu sunt nesemnificative.

Dar daca in primele 30 minute alocate voua (cele de maine dimineata) identificati acele activitati care au cele mai multe rezultate raportat la un nivel redus de consum de energie si le realizati cu prioritate? Dar daca identificati cateva solutii pentru a invinge procrastinarea, iar acest lucru creaza timp si spatiu in programul vostru, timp si spatiu pe care vi-l puteti ulterior aloca voua pentru a lucra la obiectivele care cu adevarat va intereseaza?

Alocati-va aceste 30 de minute inainte de a accesa telefonul, computerul si social media si inainte ca pilotul automat sa preia controlul asupra activitatii voastre din ziua respectiva.

Cele mai bune ore, cele mai eficiente din punct de vedere cognitiv, sunt primele 2-3 ore ale zilei. Sunt varfurile de productivitate, asa cum ne spune Prof. Dan Ariely de la Duke University.

Este neproductiv sa incepem ziua cu o discutie la cafea, cu verificarea email-urilor si mesajelor, in trafic sau cu o raita (mai mult sau mai putin lunga) pe retelele de socializare. Dan Ariely, specialist in studiul comportamentului la Duke University si-a exprimat opinia pe această tema, afirmand ca exista o scurta perioada matinala – primele doua ore dupa trezire, in care suntem la capacitate maxima, din punct de vedere cognitiv.

„Una dintre cele mai triste greseli in ceea ce priveste gestionarea timpului este aceasta tendinta a oamenilor de a cheltui cele mai productive doua ore ale zilei facand lucruri pentru care nu e nevoie de mari capacitati cognitive (precum activitatea pe retele de socializare). [...] Daca am putea recupera aceste ore pretioase, cei mai multi dintre noi am avea mult mai mult succes in indeplinirea a ceea ce dorim cu adevarat sa realizam.” ~ Prof. Dan Ariely

Prin urmare de ce sa nu alegem constient sa alocam 30 de minute din acest interval de doua ore cele mai productive din punct de vedere cognitiv ale zilei, noua insine si obiectivelor noastre?

  • Oamenii de succes stiu cand sa se opreasca.

Stabiliti cu exactitate momentul in care sa va opriti. Indiferent de sarcina pe care o aveti de facut, stabiliti exact cat timp ii alocati. Obiectiv si clar. Cu cat alocati mai mult timp cu atat veti despica firul in patru si veti termina o sarcina de 15 minute intr-o ora, doar pentru ca atat de mult timp i-ati alocat.

Fixati deadline-uri pentru fiecare lucru pe care il aveti de facut.

Fixati ora la care sa incheiati lucrul si lasati serviciul la servici. Nu-l luati cu voi acasa. 8 ore pe zi este necesar sa insemne 8 ore pe zi pentru ca voi sa puteti fi productivi in viata voastra personala.

Deci ce parere aveti despre cei 5 pasi pentru o rutina matinala de succes, dupa citirea acestor randuri?

Incercam pe parcursul urmatoarei saptamani sa implementam aceste mici solutii si sa vedem daca, prin aplicarea lor, putem identifica o imbunatatire in modul in care decurg zilele noastre si in drumul spre realizarea obiectivelor cu adevarat importante?

Va invit sa o ascultam pe Mel Robbins si ale ei mici secrete pentru obtinerea succesului – Mel Robbins’ 7 Super Tips for Success