Ascultarea este o abilitate antrenabila. Abilitatea de a asculta se refera la propria persoana (a fi capabil a te asculta – ganduri, emotii, sentimente, trairi, raspunsuri si reactii) si la toti ceilalti (a ii asculta pe cei din jurul tau).
Cati dintre noi nu ne-am surprins in timpul unui dialog sau al unui curs sau sedinte, sau in orice alte ocazii in care este necesar sa ascultam, ca nu ne privim interlocutorul / interlocutorii in ochi?
Cati dintre noi nu ne surprindem atentia fugindu-ne catre laptop, telefon, televizor, sau un alt echipament media in timp ce ar trebui sa fim atenti la interlocutorul nostru?
Cati dintre noi nu ne suprindem cu gandurile fugind in cu totul alte directii, pierzand pret de secunde bune contactul cu prezentul si cu interlocutorul / interlocutorii nostrii?
De cate ori v-ati surprins intrerupandu-va interlocutorul, fie pentru a va exprima opinia, fie pur si simplu pentru a pune o intrebare (sau mai multe), pentru a exprima o alta idee care schimba complet sensul discutiei, sau chiar pentru a acapara intru-totul discutia?
V-ati surprins uneori balbaindu-va, pentru ca pierzand atentia de la vorbele interlocutorului, s-a pierdut esenta discutiei?
Sau cerandu-i interlocutorului sa repete ultima idee, sau ceva din ceea ce spusese, si pe care, brusc ati incetat sa il mai auzit?
V-ati suprins vreodata in postura inversa (deloc placuta) in care vorbiti (parca singuri) si aveti impresia ca celalalt nu va aude; sau va aude si nu va intelege; sau va aude si va intelege, dar nu comunica si nu raspunde conform asteptarilor voastre?
Abraham Lincoln a afirmat:
“Cand sunt gata sa fac un schimb de opinii cu cineva, petrec o treime din timp gandindu-ma la mine si la ceea ce am de spus si doua treimi la el si la ce are de spus”; si mi-am dat seama ca multi dintre noi avem aceasta problema: NU STIM SA ASCULTAM!
A invata sa asculti inseamna mai intai sa invatam tacerea. Sa invatam sa avem rabdare si sa dam dovada de empatie. Ca sa invatam sa ascultam este important nu doar sa dam dovada de empatie, ci sa si auzim, sa intelegem, sa constientizam mesajul interlocutorului, sa procesam, si daca ni se cere – sa raspundem.
„Invatarea ascultarii si a participarii la conversatiile cu altii [...] este o intruchipare a capacitatii de relationare si a respectului reciproc” – ne spune Jon Kabat-Zinn, in cartea Mindfulness pentru vindecare, Dialoguri si discutii.
A asculta presupune sa nu te pui in locul celuilalt, sa nu judeci, sa nu gandesti ce ai face tu in situatia in care se afla interlocutorul, sa nu intrerupi, sa nu dai sfaturi si / sau sa oferi solutii.
A asculta presupune empatie, tacere, rabdare, atentie, sinceritate, respect, fiind o componenta extrem de importanta a inteligentei sociale. Epictet, filozof stoic grec spunea “Aveti doua urechi si o gura, pentru a asculta mai mult decat vorbiti!” Si oare nu va pune pe ganduri aceasta afirmatie?
Sa incepem asadar sa fim constienti la comportamentul nostru in timpul ascultarii. La atitudinea si reactiile noastre. La raspunsul nostru la dialog. Sa incepem sa fim atenti concomitent la interlocutor si la corpul nostru (la reactiile noastre, la raspunsul nostru) pentru a ne educa atentia catre ascultare. Pentru a nu permite gandurilor sa plece in alta directie.
Ganditi-va la faptul ca ne dorim permanent sa fiti ascultati. Sunt asteptarile noastre de la ceilalti. Si aceasta presupune sa fim auziti, intelesi, acceptati, vazuti. Acelasi lucru este normal sa il oferim la randul nostru catre toti ceilalti. Pentru ca ascultarea sa devina o comunicare constienta, eficienta si benefica.
“Daca noi, oamenii, am incepe sa fim atenti si sa ne ascultam cu adevarat unii pe ceilalti, daca ne-am spune si adevarul, atunci nu ar mai fi nevoie de psihoterapeuti. Noi intre noi ne-am face cea mai buna si fireasca terapie” – Jordan Peterson, si cred cu tarie ca acest lucru este intru-totul adevarat.
Exersati-va abilitatea de a asculta (activ, nu pasiv)!
Cred sincer ca dacă am ști sa ascultam cu adevarat, lumea ar fi un loc mai bun. Si partea buna este ca totul tine de antrenament. Abilitatea de a asculta se poate dezvolta printr-o practica sustinuta si atenta. Este important sa incepem sa privim ascultarea o abilitate antrenabila. Trebuie doar sa ne dorim. Sa fim prezenti. Sa fim constienti. Sa fim atenti. Cu noi insine si cu toti ceilalti!
"Ascultarea profundă este ascultarea care poate ajuta la reducerea suferinței unei persoane. O putem numi ascultare cu compasiune. Asculți, cu un singur scop: pentru a îl/o ajuta să-și golească inima". ~ Thich Nhat Hanh