In cartea „Cele 5 rani care ne impiedica sa fim noi insine”, autoarea si terapeuta canadiana Lise Bourbeau identifica 5 rani fundamentale care fac parte din lectia noastra evolutiva de viata. Prin constientizarea acestora, autoarea sustine ca putem accesa calea vindecarii si evolutiei spirituale, fiind ulterior capabili sa ne putem elibera de suferinta fizica si emotionala generata de aceste rani emotionale.

Aceste rani sunt activate in perioada copilariei, si ca mecanism de aparare, omul creaza o serie de masti specifice, cu, care, in timp se identifica, facandu-le parte a personalitatii sale.

Dintre aceste rani, cel putin doua devin dominante de-a lungul vietii si sunt reactivate, pe rand sau simultan, in diferite situatii care tin de interactiunea cu mediul si cu cei din jurul nostru.

Cele cinci rani care ne impiedica sa fim noi insine si mastile asociate lor sunt:

  • Nedreptate – masca rigidului;
    • Tradare – masca dominatorului
      • Abandon – masca dependentului;
        • Umilire – masca masochistului;
          • Respingere – masca fugarului.

Fiecare dintre aceste masti are caracteristicile sale specifice.

Caracteristicile fizice ale mastii rigidului. Rana de nedreptate si masca rigidului se caracterizeaza printr-o trasatura fizica predominanta si anume – postura corpului foarte rigida: umeri drepti, spate drept, brate si picioare incordate; Se poate observa o rigiditate faciala, lipsita de expresii faciale corelate cu situatia, discutia in care persoana respectiva este angrenata. Privirea este frecvent atintita, patrunzatoare, maxilarul incordat. Miscarile sunt ample, dar rigide, chiar robotizate; Capul sta sus si ferm. Chiar daca corpul este bine proportionat si conformatia pare atletica, sportiva, perfecta, rigiditatea fizica este evidenta.

Reactia in fata nedreptatii consta in blocarea sentimentelor. Chiar daca cineva isi blocheaza sentimentele, acest lucru nu inseamna ca aceea persoana a incetat sa mai simta. Din contra, persoanele rigide sunt de regula persoane foarte sensibile, dar care isi dezvolta capacitatea (ca forma de auto-aparare) de a nu simti acea sensibilitate si de a nu o arata celorlalti. Dintre cele cinci caractere, la rigid vedem cel mai des tendinta de a incrucisa bratele. Este astfel blocata regiunea plexului solar cu unicul scop de nu simti. O alta caracteristica a rigidului este de a se imbraca extrem de frecvent in negru. Celor rigizi le place sa poarte haine stranse pe talie sau sa poarte o curea in jurul taliei. Acest gen de persoana crede ca strangand-si talia care se afla in regiunea plexului solar (zona emotiilor), prin aceasta stransoare va reusi si va simti mai putin.

Caracteristicile mental-emotionale ale mastii rigidului. Vcabularul contine cuvinte precum – drept, corect, injust, anormal, integritate, echitate, onestitate, bine, rau. Dreptatea este cautata cu orice pret. Tendinta de a anula dreptul celorlalti de a actiona diferit de propria definitie a dreptatii si corectitudinii. Cautarea permanenta a perfectiunii chiar daca aceasta se transpune intr-o lipsa de nedreptate fata de sine sau intr-o autobiciuire de sine prin exagerare si ducere la extrem a nevoii de perfectiune. Invidia apare frecvent. La fel si rigiditatea fata de ceilalti si fata de propria persoana. Tendinta extrema de disciplina si auto-disciplina, ignorand uneori nevoi fiziologice de baza (hrana, odihna). Devinde din ce in ce mai dificil pentru rigid sa faca diferenta intre disciplina si rigiditate.

Rigidul considera faptul ca aprecierea apare doar ca urmare a ceea ce face, nu si ca urmare a ceea ce el este, si are permanent tendinta de a facem performanta, de a stii cat mai mult, de a putea pana la extrem chiar si atunci cand propriile limite sunt incalcate. Rigidul va pune intotdeauna accent pe a face versus a fi. El considera in permanenta ca este nedreptatit, ca nu este de fapt suficient de bun prin ceea ce este el ca persoana, ci doar prin ceea ce poate face pentru ceilalti.

Incalcarea de catre ceilalti a nevoii rigidului de individualitate, autenticitate sau unicitate trezesc adesrea furie, iritare, irascibilitate.

Cea mai mare teama a rigidului este RACEALA, indiferenta. Nu poate accepta acest lucru deoarece aceasta ar insemna sa fie fara inima, adica nedrept. De aceea este foarte important pentru un rigid sa i se spuna ca este bun, adica bun în ceea ce face si plin de bunatate. Este atras de tot ceea ce este nobil. Respectul si onoarea sunt notiuni foarte importante pentru el.

De unde apare aceasta rana? Cel mai adesea, copiii pot trai nedreptatea in jurul varstei de 4-6 ani, atunci cand capata capacitatea de a constientiza ca sunt fiinte unice, ca au propria individualitate, ca au drepturile lor proprii. Copii apreciati doar pentru ceea ce fac, pentru rezultate si performanta, copiii calora li se solicita perfectiune si nu li se acorda spatiu pentru a li se cunoaste limitele; copii carora nu li se accepta emotiile, trairile, starile, sentimentele, sunt contrazisi si corectati frecvent si li se cere un comportament perfect, ireprosabil.

Totodata, prin imitatie, rana de nedreptate o poate trai un copil in relatie cu parintele de acelasi sex, parinte care are activa aceasta rana, si poarta frecvent masca rigidului – parintele cu masca rigidului devine model pentru copil, si copilul invata sa poarte si el aceasta masca.

Boli frecvente ale ranii de nedreptate: Burn-out, epuizare; anchilozare, tensiuni la nivel locomotor; torticolis; constipatie, boala hemoroidala; crampe; -circulatie defectuoasa a sangelui; piele uscata, acnee, psoriazis; probleme de ficat in special datorita furiei reprimate; nervozitate, insomnie; probleme de vedere.

"Rigidul are de asemenea o dificultate nu numai in a-si respecta limitele, ci, mai ales, in a le recunoaste. Dat fiind ca nu isi acorda timpul necesar pentru a simti dacă ceea ce face corespunde sau nu nevoilor lui, face adesea prea multe si pana la urma cedeaza. De altfel ii este foarte greu sa ceara ajutorul cuiva. Prefera sa faca totul singur pentru a fi sigur ca este perfect. De aceea, rigidul este cel mai predispus sa sufere de epuizare fizica, de burn-out.
Puteti sa constatati ca marea nedreptate de care sufera un rigid este impotriva lui insusi. Se acuza foarte usor, de exemplu, daca cumpara ceva de care crede ca nu are neaparat nevoie si in acel moment cineva pe care il iubeste se priveaza de strictul necesar pentru ca el sa-si permita acea cumparatura, va trebui sa justifice acea investitie in fata lui insusi spunand apoi ca de fapt nu o merita. Daca nu, se va acuza ca este incorect.

Daca v-am facut curiosi, va invit sa descoperiti modalitatile prin care puteti vindeca rana de nedreptate precum si sa descoperiti celelalte rani si masti asociate, citind cartea scrisa de Lise Bourbeau – „Cele 5 rani care ne impiedica sa fim noi insine”.

Prefata

Capitolul 1

Capitolul 2

Capitolul 3

Capitolul 4

Capitolul 5

Capitolul 6

Capitolul 7