Rugaciunea meditativa Metta este considerata practica bunavointei si chiar un act radical de iubire orientat catre tine insuti si catre toti ceilalti. „Metta” este un cuvant provenit din limba Pali care a fost tradus in moduri diferite, spre ecemplu “prietenie nemarginita”, “bunavointa” si chiar “bunatatea iubirii” (loving kindness), ultima fiind probabil cea mai frecventa traducere intalnita in resursele cu referire la acest termen.

Cuvantul “Metta”, indiferent de cum este tradus, este asociat cu un tip de practica meditativa in care se recita soptit sau in gand un set de fraze special concepute pentru a deschide inima si a cultiva o atitudine de bunavointa, de bunatate fata de sine si fata de ceilalti. Frazele pot fi foarte simple si pot fi recitate oriunde (de exemplu, cand asteptam autobuzul).

Institutul Metta ofera aceasta lista simpla de fraze impreuna cu un set de baza de instructiuni scrise pentru a practica rugaciunea meditativa Metta.

Aceasta rugaciune meditativa se face prin repetarea acelorasi tipuri de fraze doar prin schimbarea Subiectului lor. Prima parte este pentru tine (persoana I), a doua parte este pentru cei mai apropiati tie (persoana a III-a), apoi pentru cei cu care esti intr-o relatie de neutralitate, apoi pentru cei cu care ai dificultati de relationare si continua pana la momentul in care include toate fiintele vii.

Instructiuni de utilizare:

Pentru a practica rugaciunea meditativa Metta asezati-va confortabil intr-un loc in care va simtiti relaxat. Puteti tine ochii inchisi sau deschisi, asa cum va simtiti confortabil. Initiati un proces de respiratie constienta, cu inspiratii adanci si calme, si cu expiratii complete si lungi. Inlaturati pentru urmatoarele momente orice griji si preocupari pe care le aveti.

Pentru urmatoarele minute, simtiti sau imaginati-va modul in care aerul inspirat ajunge in interiorul pieptului dumneavoastra – in zona inimii.

Incepeti practicarea rugaciunii prin indreptarea atentiei catre voi insiva, pentru ca ne este dificil sa ii iubim, sa fim binevoitori si sa aratam compasiune si empatie fata de ceilalti daca nu o facem mai intai fata noi insine.

Stand in liniste, repetati mental sau soptit, cu un ritm verbal scazut, urmatoarele fraze sau altele similare adaptate propriei dumneavoastra persoane:

  • Fie ca eu sa fiu fericit;
  • Fie ca eu sa fiu bine;
  • Fie ca eu sa fiu in siguranta;
  • Fie ca eu sa fiu linistit si in pace.

In timp ce rostiti aceste fraze, permite-ti sa va adanciti in intentia pe care ele o exprima. Rugaciunea meditativa Metta are ca scop primar sa va conecteze cu intentia de a va dori voua insiva si mai apoi celorlalti, fericire. Daca simtiti ca in timpul rugaciunii apar sentimente de caldura, prietenie, iubire, bunatate, conectati-va cu ele, permitandu-le acestora sa creasca in intensitate pe masura ce rostiti frazele.

Daca va ajuta in practicarea meditatiei, puteti sa va vizualizati pe dumneavoastra insiva cu ochii mintii adresandu-va aceste cuvinte. Acest lucru va poate ajuta sa dati putere intentiilor exprimate.

Rostiti frazele de trei ori inainte de a trece mai departe.

In urmatoarea etapa veti indrepta frazele catre o persoana draga, iubit, sotie, prieten bun, un apropiat sufletului dumneavoastra (evocati imaginea cuiva fata de care simtiti in mod natural iubire, bunatate, poate cineva care v-a ajutat in multe feluri importante, astfel incat sa va simtiti recunoscatori acelei persoane) si le veti rosti de trei ori vizualizand respectiva persoana.

  • Fie ca tu sa fi fericit;
  • Fie ca tu sa fi bine;
  • Fie ca tu sa fi in siguranta;
  • Fie ca tu sa fi linistit si in pace.

Frazele pot fi, de asemenea adaptate in timpul rugaciunii conform propriei inspiratii si adaptandu-le pe specificul persoanelor carora le adresati.

Iata o parte din „Maylie’s Metta Prayer” (citata de Robert Meikyo Rosenbaum in „Walking the Way”):

  • Fie ca eu sa ma simt in siguranta in corpul meu, simtind pamantul sub scaun si sub picioare;
  • Fie ca eu sa fiu atent si bland fata de propriul meu disconfort si propria mea suferinta;
  • Fie ca eu sa fiu atent si recunoscator pentru propria mea bucurie si bunastare;
  • Fie ca eu sa ma indrept catre ceilalti liber si cu inima deschisa;
  • Fie ca eu sa ii privesc pe ceilalti cu simpatie si cu intelegere.

Este posibil sa va apara ganduri in minte, emotii in suflet si senzatii in corp. Va puteti adresa urmatoarele intrebari pentru o mai buna constientizare:

  1. Ce se intampla cand indrept acest gand catre aceasta persoana?
  2. Ce amintire rasare?
  3. Ce raspuns simt?
  4. Unde anume in corp simt emotia?
  5. Ce evoca ea?

Bunatatea ca emotie poate fi resimtita in zona inimii si sunt frecvente senzatii de caldura, usoara presiune sau sensibilitate. Aceste simptome nu trebuie sa va alarmeze.

In ultima parte, frazele se vor adresa la general si pot fi din nou adaptate dupa prorpiul vostru plac.

  • Fie ca toate fiintele vii sa fie fericite;
  • Fie ca toate fiintele vii sa traiasca in siguranta si in bucurie;
  • Fie ca toate fiintele vii, indiferent daca sunt puternice sau nu, intalte, scunde, vazute sau nevazute, apropiate sau nu, nascute sau pe cale de a fi nascute, sa fie bine si in pace.

Cand va pierdeti concentrarea, reveniti pur si simplu la frazele voastre asa cum reveniti la respiratie in practica meditativa a respiratiei. Incercati sa nu judecati gandurile care apar inevitabil. Intampinati fiecare moment cu intelegere, blandete si acceptare.

Amintirea frazelor care constituie rugaciunea precum si a instructiunilor poate fi dificila la inceput, asa ca este recomandat sa incepeti prin a asculta instructiuni audio in timp ce meditati. Acest instrument, aceasta practica meditativa este folosita:

“pentru a aprinde bunatatea in inima noastra, pentru a porni procesul; dar apoi ne dam seama ca aceasta bunatate este o posibilitate pe care o avem mereu la indemana, o resursa careia putem alege mereu sa ii acordam atentie. Daca tinem minte acest fapt si continuam sa folosim aceasta unealta, putem sa ne intarim resursa, la fel cum ne intarim constienta momentului de fata prin aducerea constanta a atentiei catre respiratie. Putem cultiva constient bunatatea in acelasi mod, dar este important sa vedem ca aceasta capacitate de a fi buni este ceva ce avem deja; este a noastra.” ~ Ajahn Abhinando.

Exemplu de rugaciune Metta pentru cultivarea Compasiunii

"Pe masura ce ne adunam cu totii astazi aici in prietenie si comuniune, luandu-ne un moment de la vietile noastre aglomerate, pentru a invata, impartasi si reflecta la perspectivele, experientele si intelepciunea pe care o primim de la ceilalti, ne reamintim cat de binecuvantati suntem acum cu totii. In lumea in care traim sunt multi care sufera si se confrunta cu provocari dificile. Ne solidarizam cu ei in compasiune si practicand bunatatea iubitoare fata de noi insine si de toti cei din jurul nostru vom rosti in cele ce urmeaza rugaciunea meditativa Metta.
Prin aceste cateva strofe din Metta - meditatia compasiunii, ne angajam prin puterea rugaciunii care ne leaga - indiferent de religie - de credintele si de idealurile noastre, sa ne dezvoltam un sentiment mai puternic de bunantate iubitoare si de compasiune. Sa ne rugam in minutele urmatoare in numele tuturor celor bune.
Fie ca toti sa fim bine, fericiti si pasnici, sa nu se abata niciun rau asupra noastra.
Fie ca toti sa avem rabdare, curaj, intelegere si determinare pentru a intampina si a depasi dificultatile, problemele si esecurile inevitabile din vietile noastre.
Fie ca parintii nostri, profesorii si mentorii nostri, prietenii si toate fiintele vii din intreaga lume sa fie bine, fericiti si in pace. Sa fie feriti de rele.
Fie ca ei sa aiba, drabdare, curaj, intelegere si determinare pentru a intampina si a depasi dificultatile, problemele si esecurile inevitabile din vietile lor". ~ Thilini Ariyachandra

O fraza precum „Fie ca eu / voi / toti sa fim liberi de rau interior si exterior”, atunci cand este repetata cu bunavointa autentica, cultiva un sentiment de acceptare calma a lucrurilor asa cum sunt ele. Cand mintea este hotarata sa respinga ceea ce nu poate schimba, ea poate deveni captiva unor emotii cu frecvente joase precum rusinarea, invinovatirea, frustrarea, tendinta de a se plange si de a se justifica permanent. Dorind siguranta si eliberarea pentru noi insine sau pentru ceilalti, vom fi mai capabili sa intelegem realitatea lipsei de permanenta si a adevarului conform caruia nu exista de fapt nici un loc in care sa scapam in intregime de suferinta sau lucruri rele, insa vom fi capabili sa actionam dintr-un spatiu de acceptare si intelegere.

Iata o serie tipica de contemplatii Metta pe care le puteti practica, recitandu-le de trei ori in timp ce schimbati Subiectul rugaciunii, pornind de la „Eu” catre „tu” si mai apoi la „toate”. Insa nu ezitati sa va creati propria voastra rugaciune sau sa adaptati frazele pentru a rezona mai bine cu propria voastra personalitate si experienta.

  • Fie ca (eu / voi / toate fiintele) sa (fiu / fiti / fim) in singuranta si protejati, feriti de rau interior si exterior.
  • Fie ca (eu / voi / toti) sa (fiu / fiti / fim) fericit,-i.
  • Fie ca corpul meu (al tau / al tuturor) sa sprijine practica constientizarii bunavointei.
  • Fie ca (eu / voi / toti) sa (fiu / fiti / fim) liberi de rea-vointa, suferinta si anxietate.
  • Fie ca (eu / tu / toti) sa (ma iubesc / te iubesti / ne iubim), asa cum (sunt / esti / suntem).
  • Fie (eu / voi / toti) sa fim fericiti si liberi de suferinta.
  • Fie ca (eu / voi / toti) sa gasesc / gasiti / gasim linistea intr-o lume nesigura.

Fie ca eu sa-ti fi explicat pe inteles tot ceea ce tine de aceasta practica si fie ca tu sa fii inspirat de potentialul transformator al acesteia!

10-minute meditation: Loving kindness

Loving kindness meditation is a radical act of love